جدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

برش لیزر فلزات

برش لیزر فلزات
برش لیزری

برش لیزر فلزات (Laser cutting of metals ) نوعی فناوری است که در آن با استفاده از اشعه لیزر، فلزات مختلف مانند آهن، طلا، نقره، برنج و… را برش می‌دهند. این روش در مقایسه با روش‌های سنتی برش فلزات، دقیق‌تر، سریع‌تر، کم‌خطرتر و کم هزینه‌تر می‌باشد.

برش لیزری انواع مختلفی دارد که شامل برش لیزر گازی، برش لیزر شیمیایی، برش لیزر رادیواکتیو، برش لیزر جامد، برش لیزر فیبری و… می‌شوند. برای برش فلزات معمولا از لیزر‌های جامد استفاده می‌شود. این لیزرها شامل لیزر YAG، لیزر جامد یون فلزی، لیزر Nd : YAG : ،  لیزرEr  و لیزر نئودیمیم  می‌شوند.

توجه داشته باشید که برش فلزات به غیر از برش لیزری با روش‌های دیگر مانند برشکاری پلاسما، هوا گاز، واتر جت، وایرکات و… انجام می‌شود اما برش لیزری به دلیل دقت بالا، سرعت بالا، برش اشکال پیچیده و…بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهت سفارش محصول و دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید

نحوه عملکرد برش لیزر فلزات

برش لیزری فلزات در دنیای امروز بسیار پرکاربرد است. نحوه عملکرد برش لیزر فلزات  به این شکل است که پرتو لیزر با چگالی بالا به صورت متمرکز در یک نقطه توسط دستگاه لیزر تابیده می‌شود. به دنبال این عمل متریال مورد نظر به نقطه احتراق می‌رسد و ذوب می‌شود و در پایان بخار می‌شود. در همان زمان، مواد مذاب توسط جریان هوا با سرعت بالا به صورت هم محور با پرتو منفجر شده و از طریق سیستم مکانیکی CNC یاComputer Numerical Control منتقل می‌شود.

توجه داشته باشید که سیستم CNC یک دستگاه کامپیوتری بسیار دقیق برای برش و یا حک یک طرح روی چوب، فلز، سنگ ، شیشه و… می‌باشد که با استفاده از کدهای برنامه نویسی شده در رایانه عمل می کند).

نحوه عملکرد برش لیزر فلزات

در برش لیزری فلزات قسمتی که قرار است توسط حرارت ناشی از لیزر برش داده شود توسط نور نقطه‌ای مشخص می‌شود.

در واقع اگر بخواهیم به صورت واضح‌تر توضیح دهیم، در برش فلزات با استفاده از دستگاه برش لیزری، پرتو لیزر متمرکز با گاز لیزر که معمولا اکسیژن یا هیدروژن می‌باشد، به خط برش تابیده می‌شود، در نتیجه فرآیند برش با استفاده از انرژی گرمایشی نقطه‌‌‌ای انجام می‌شود.

در برش لیزر فلزات کیفیت و دقت بسیار بالا است. همچنین به کمک این برش می‌توان اشکال و طرح‌های پیچیده را به راحتی و با سرعت بالا برش داد.

از دیگر مزایای برش لیزری فلزات می‌توان به توانایی ایجاد سوراخ‌های ریز و اثر گرمایی کم بر روی ساختار فلزاشاره کرد.

البته به طور کلی مزایای برش لیزر فلزات در دسته‌بندی زیر قرار می‌گیرد:

_ دقت برش بالا

_ سرعت برش بالا

_ ایجاد سطح برش صاف (نیاز به پردازش ثانویه ندارد.)

_ منطقه کوچک کار ( کمک به اجرای ظریف و بدون نقص)

_ تغییر شکل حرارتی کم

_ انعطاف پذیری بالا

_ میزان آلودگی صوتی پایین

_ پروسه تولید تمیز و بدون آلودگی

_ حفاظت از محیط زیست

_ صرفه جویی در مصرف انرژی و زمان

_ کاهش هزینه‌ها و…

کاربرد برش لیزر فلزات

کاربرد برش لیزر فلزات

برش لیزری فلزات انقلابی مثبت در دنیای صنعت و فناوری ایجاد کرد که به دنبال آن بسیاری از فرایندهای مهم با کیفیت بهتر و سرعت بالاتر انجام شد.

از مهم‌ترین کاربردهای این نو از برش لیزری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی به عنوان یکی از مهم‎ترین صنایع هر کشور نیاز به استفاده از فناوری‌های بسیار پیشرفته دارد.

در صنعت خودروسازی تنوع در به کارگیری فلزات مختلف بسیارزیاد می‌باشد. از این رو در این صنعت دقت در شکل‌دهی و اندازه‌گیری قطعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یک اشتباه در اندازه یا شکل قطعات می‌تواند خطرات جبران ناپذیری ایجاد کند.

اینجا است که استفاده از یک فناوری که تمامی برش‌ها را به درستی انجام دهد، اهمیت پیدا می‌کند.

فناوری برش لیزری فلزات در خودروسازی با داشتن مزایایی مانند سرعت بالا، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از اتلاف مواد اولیه به حد چشمگیر،  کاهش انرژی مصرفی، عدم آسیب به متریال و… کمک شایانی به این صنعت کرده است.

 صنعت کشتی سازی

صنعت کشتی‌سازی یکی از صنایع مهم است که در اقتصاد و صادرات و واردات کشورها نقش قابل توجهی بر عهده دارد. از این رو ساخت انواع کشتی به دقت بالا در طراحی و اجرا نیاز دارد.

در واقع پس از طراحی یک کشتی نحوه ساخت آن به میان می‌آید. ساختی که نیاز به فناوری پیشرفته و دقت قابل توجهی دارد.

در ساخت کشتی‌ها معمولا از انواع مختلفی از فلزات مانند فولاد استفاده می‌شود که نحوه برش آ‌ن‌ها بسیار اهمیت دارد. در واقع برش فلزات در صنعت کشتی سازی نیاز به کیفیت برش چند برابر نسبت به حالت معمول دارد. اینجاست که برش لیزری فلزات با اطمینان، قدرت و دقت بالا این صنعت را همراهی می‌کند.

تولید کابینت و قفسه فلزی

تولید انواع کابینت و قفسه‌های فلزی یکی از صنایع کاربردی است که در فضاهای مسکونی، اداری، کارخانه‌جات و… بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این حرفه طراحی مدل‌های جدید و توان اجرای با کیفیت آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از روش‌هایی که با سرعت بالا و دقت زیاد برای برش دادن فلزات در تولید کابینت و قفسه به کار برده می‌شود، برش لیزری است. این برش میزان صرفه‌جویی در زمان، هزینه و انرژی را به حداقل می‌رساند.

صنعت تبلیغات

در دنیای مدرن صنعت تبلیغات با سرعت بسیار زیادی نسبت به سایر صنایع رشد می‌کند، از این رو استفاده از روش‌هایی که اجرای ایده‌های تبلیغاتی را سریع‌تر کنند و توان انجام آن‌ها را میسر کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برش لیزی فلزات یکی از روش‌هایی است که جهشی مثبت در صنعت تبلیغات ایجاد کرده است از کاربرد‌های این روش در صنعت تبلیغات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ ساخت پلاک و پنل فلزی

_ ساخت استند فلزی

_ ساخت و حکاکی لوح تقدیرهای فلزی

_ ساخت نمادها و لوگوهای یک برند از فلز

_ و…

توجه داشته باشید هر کدام از موارد گفته شده در صنعت تبلیغات خود دارای زیر مجموعه‌هایی هستند که استفاده از برش لیزری فلزات را در این صنعت گسترده‌تر می‌کنند.

ساخت زیورآلات فلزی

برای ساخت زیورآلات فلزی که معمولا با فلزات مختلفی مانند طلا، نقره، استیل، تیتانیوم، مس و… ساخته می‌شوند، رعایت نکاتی مانند ارائه درست طرح قابل اجرا، ظرافت در اجرا، خلاقیت و… از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

خوشبختانه امروزه با اختراع  دستگاه‌های برش لیزری فلزات ساخت زیورآلات در شکل‌ها و طرح‌های متنوع و زیبا با دقت و سرعت بالا به راحتی امکان پذیز شده است. به گونه‌ای که رقابت در این حرفه را بسیار بالا برده است و طراحان را به فکر ارائه زیورالات خالاقانه واداشته است.

در واقع می‌توان گفت دستگاه‌های برش لیزری فلزات توانایی حکاکی و برش فلزات ظریف برای ساخت جواهر را دارند و این امکان را برای مخاطبان نیز فراهم کرده‌اند تا طرح مورد علاقه خود را در کمترین زمان به شکل زیورآلات داشته باشند.

کمک در تولید نظم‌دهنده‌های کابل فلزی (سینی کابل)

سینی کابل یا نظم‌دهنده‌های کابل فلزی انواعی از تجهیزات صنعتی جهت افزایش ایمنی، نظم دهی و هدایت کابل‌ها و سیم‌های برق هستند که در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، صنعت نفت، صنعت گاز، صنعت پتروشیمی، انواع کارخانه‌ها و… استفاده می‌شوند.

از دستگاه‌های برش لیزر فلزات برای پانچ سینی کابل‌های فلزی و شکل دهی به لبه‌های آن‌ها استفاده می‌شود.

کمک در تولید نظم‌دهنده‌های کابل فلزی (سینی کابل)

ساخت وسایل  و تجهیزات تناسب اندام

ساخت وسایل و تجهیزات تناسب اندام یکی از صنعت‌هایی است که نیاز به دقت و پردازش بالا دارد. زیرا در صورت نداشتن ابعاد و اندازه مناسب و استاندارد می‌توانند به بدن آسیب برسانند.

یکی از روش‌هایی که برای ساخت قسمت‌های مختلف این وسایل به کار برده می‌شود استفاده از برش لیزر فلزات است.

این روش با حداکثر دقت و کارایی بدون قطعات و سوراخ‌های اضافی انجام می‌شود.

تولید وسایل و ظروف آشپزخانه

یکی دیگر از مزیت‌های دستگاه لیزر برش فلزات برش قطعات مربوط به ساخت ظروف و وسایل آشپزخانه است.

در واقع می‌توان گفت این روش باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات وسایل آشپزخانه مانند عدم مسطح بودن، عدم تقارن، عدم داشتن اندازه استاندارد و… می‌شود.

از دیگر مزایای استفاده از برش لیزر فلزات در ساخت وسایل آشپزخانه می‌توان به افزایش سرعت و دقت انجام کار در خط تولید و افزایش کارایی و تولید محصولات سفارشی اشاره کرد.

 ساخت تندیس‌های فلزی

تندیس‌های فلزی انواعی از تندیس‌های ساخته شده با دستگاه برش لیزر فلزات هستند که متریال اصلی تشکیل دهنده آن‌ها فلز می‌باشد.

فلزاتی که برای ساخت این تندیس‌ها به کار برده می‌شوند، معمولا شامل آهن، برنز، طلا، نقره و… می‌شوند.

در حقیقت این تندیس‌ها از کنارهم قرار گرفتن قطعات فلزی با ابعاد و اندازه‌های مختلف تشکیل می‌شوند و در نهایت یک شکل و مدل مشخص که معمولا نمادین است را می‌سازند.

توجه داشته باشید که ساخت تندیس‌های فلزی نیاز به نظارت افراد متخصص و حرفه‌ای دارد، از این رو توصیه می‌شود برای ساخت این تندیس‌ها حتما به مجموعه‌های معتبر مراجعه کنید.

صنعت برش ورق‌های فلزی

امروزه انواع ورق‌های فلزی در صنایع مختلف مانند صنعت فولاد، صنعت کشتی‌سازی، صنعت هواپیماسازی و… جزء تجهیزات اصلی هستند.

یکی از مواردی که در شکل‌دهی و فرم ‌دهی ورق‌های فلزی بسیار به آن توجه می‌شود، نحوه برش‌های حاشیه‌ای و برش‌های داخلی این ورق‌ها است. خوشبختانه در دنیای امروز با اختراع برش لیزری فلزات این برش‌ها با دقت و کیفیت بالا اجرا می‌شوند.

دستگاه‌ برش لیزر فلزات فایبر

دستگاه‌ برش لیزر فلزات فایبر

دستگاه فایبر یکی از انواع دستگاه‌های برش فلزات است که عملکردی بسیار قوی دارد.

این دستگاه با استفاده از تکنولوژی لیزر انواع فلزات را با ضخامت‌های مختلف برش می‌دهد.

توجه داشته باشید که دستگاه برش لیزر فلزات فایبر به علت استفاده  از پرتو نور با طول موج بسیار کوتاه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای برش فلزات محسوب می‌شود.

این دستگاه با داشتن ویژگی‌های زیر عملکردی قوی و استاندارد دارد:

_ داشتن پرتوهای کاملا موازی (در واقع پرتوها خارج از مسیر مستقیم حرکت نمی‌کنند.)

_ تک فرکانس و تک رنگ بودن.

_ منسجم بودن:(این ویژگی به این معناست که همه موج‌ها در یک زمان مشابه بالا و پایین می‌روند و هم‌فاز هستند.)

مزایای دستگاه فایبر

  • عدم ایجاد تغییرات گرمایی

به علت وجود اشعه لیزر به صورت کانونی، دمای فلز مورد نظر در زمان قبل و بعد از برش بسیار کم است. از این رو  خواص مکانیکی و فیزیکی قطعه فلزی در هنگام برش لیزری حفظ می‌شود. در نتیجه تغییر در متریال اولیه فلز نیز ایجاد نخواهد شد.

  • انجام برش لیزری سریع

این مورد نیز یکی از مزایای بسیار کاربردی دستگاه لیزر برش فلزات فایبر است که منجر به پیشرفت روند کاری و جایگزین کردن دستگاه‌های برش لیزری فلزات به جای روش‌های دستی خواهد شد.

  • دقت بسیار بالا در برش لیزر

یکی از مزیت‌های بسیار مهم دستگاه‌ برش لیزر فلزات فایبر دقت برش بسیار بالای آن نسبت به سایر روش‌ها است. به طوری که می‌تواند فلزاتی به ضخامت  0.02 تا 0.1 را برش دهد.

  • سازگاری با نرم‌افزار  AutoCAD   

نرم افزار AutoCAD  یکی از نرم‌افزارهای پر کاربرد در دنیای صنعت است، به گونه‌ای که دغدغه‌ی بسیاری از کسانی که در زمینه صنعت کار می‌کنند این است که بتوانند از خروجی آن به راحتی استفاده کنند. دستگاه‌های برش لیزری فلزات فایبر معمولا با این نرم افزار سازگاری داشته و می‌توانند خروجی مناسبی ازطرح‌های پیچیده‌ای که با آن اجرا شده است، را داشته باشند.

  • عدم نیاز به قالب برش

دستگاه برش لیزر فلزات فایبر برخلاف روش‌های سنتی نیازی به استفاده از قالب‌های برش سنگین ندارد. این امر به صرفه‌جویی در وقت و هزینه بسیار کمک می‌کند.

  • برش نقش‌ها و مدل‌های پیچیده و خلاقانه

از مزیت‌های مهم و کاربردی دستگاه‌های برش لیزری فلزات فایبر توانایی برش زدن نقش‌های پیچیده روی فلز می باشد.

به وسیله این دستگاه‌ها حتی می توانید به راحتی نقشه‌های دو بعدی را نیز روی فلز برش دهید.

  • نداشتن تماس فیزیکی

از دیگر مزایای دستگاه برش لیزری فلزات فایبر می‌توان به نداشتن تماس فیزیکی با فلزی که قرار است برش داده شود، اشاره کرد.

این ویژگی باعث می‌شود که هیچ‌ گونه فشار اضافه‌ای بر قطعه فلزی وارد نشود. در نتیجه له‌شدگی و خم‌شدگی غیراستاندارد در لبه فلز مورد نظر نیز دیده  نخواهد شد.این مزیت  دستگاه فایبر را برای برش لیزری حساس نیز مناسب می‌کند.

  • نمونه سازی سریع

دستگاه‌ برش لیزری فلزات فایبر یک دستگاه نمونه‌ساز سریع محسوب می‌شود که  با استفاده از نرم‌افزارAutoCAD و تکنولوژی برش لیزری نمونه‌سازی را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

با ما در ارتباط باشید:

برای سفارش انواع صنایع و تجهیزاتی که توسط دستگاه‌های برش لیزری طراحی و اجرا می‌شوند،با ما در گروه صنعتی هنری قائم در تماس باشید.

ما تمامی سفارشات شما را در منطقه پامنار و سایر مناطق تهران و شهرستان‌های مختلف ایران با قیمت مناسب و کیفیت بالا طراحی و اجرا می‌کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست