جدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

برش لیزر استنلس استیل

برش لیزر استنلس استیل
برش لیزری

روش های مختلفی برای برش فلزات وجود دارد که هر کدام از مزایا و معایب منحصر به فرد خود برخوردار می باشند، در این میان برش لیزر استنلس استیل یکی از بهترین روش های ممکن به شمار می رود، این فناوری در کشور تقریبا دو دهه است که استفاده شده و به توسعه و رشد صنایع فلزی کمک بسیاری کرده است.

برش فلزات به وسیله لیزر یکی از روش های آسان و سریعی که از آن به جهت برش دقیق فلزات بدون دخالت دست استفاده می نمایند، در این روش، برش فلز به وسیله حرارت و انرژی کانونی که توسط دستگاه لیزر ایجاد می شود انجام می شود.

جهت سفارش محصول و دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید

 انواع برش لیزر استنلس استیل

برش لیزر استنلس استیل توسط برنامه ریزی کامپیوتری و داده های عددی کار برش فلز را انجام می دهد، بنابراین توسط این دستگاه می توان فلزات را در انواع طرح های ساده و پیچیده و با بالاترین دقت ممکن برش داد.

انواع مختلفی از این دستگاه وجود داشته که هر کدام از مزایا و قابلیت های منحصر به فرد خود برخوردار می باشند، در این میان برش لیزری گازی، فایبر و کریستال از انواع اصلی این دستگاه به شمار می روند.

  1. دستگاه برش لیزر گازی: لیزر به وسیله گاز دی اکسید کربن انجام می شود، از مزیت مهم آن می توان به لبه های صاف تر و دقیق تر در قسمت برش فلزات اشاره داشت.
  2. دستگاه برش کریستال: این دستگاه قادر است طیف گسترده ای از مواد را از جمله فلزات، شیشه، چوب و پلاستیک را برش دهد.
  3. برش لیزر فایبر: برش های با ضخامت کمتر از 5 میلیمتر را با سرعت و دقت بسیار بالاتری انجام می دهد و نسبت به سایر دستگاه های دیگر ارزان تر بوده و طول عمر بیشتری نیز دارد.
برش لیزر استنلس استیل

برش لیزر استنلس استیل

نحوه کار با برش لیزر استنلس استیل

همانطور که می دانید برش لیزر استنلس استیل نوعی فناوری منحصربه فرد و جدید الورود است که با کیفیت و دقت بسیار بالایی کار برش انواع فلزات را انجام داده و نسبت به سایر روش های دیگر دارای کمترین درصد خطا می باشد.

داده های عددی که به کامپیوتر این دستگاه داده می شود به صورت دو بعدی و سه بعدی است، در این میان کیفیت پرتو تابشی و تمرکز آن به سطح فلز بر دقت و اندازه برش تاثیر بسزایی دارد، باریک ترین قسمت پرتو متمرکز بین یک دهم تا سه دهم است.

اگر بخواهید برش را از جایی غیر از لبه فلز انجام دهید ابتدا باید در محل برش به وسیله پرتو لیزر پالسی که قدرت بالایی دارد روی سطح فلز سوراخ ایجاد نمایید، سرعت انجام برش لیزر مثلا برای یک فولاد با ضخامت 12 میلی متر بین 5 الی 15 ثانیه است.

روش کار برش لیزر استنلس استیل درست همانند ذره بین است، مثل اینکه شما ذره بینی را در دست گرفته و آن را مقابل نور خورشید قرار دهید و نور دقیقا در یک نقطه متمرکز شود، سپس یکی شئ که می تواند کاغذ، آلومینیوم یا هر چیز دیگری باشد را زیر آن نقطه قرار دهید، خواهید دید که محل تمرکز به تدریج داغ شده و شروع به سوختن می شود.

پرتوهایی که از برش لیزر استنلس استیل متساعد می شود به صورت کاملا منسجم نور را در محدوده معینی متمرکز می کند که این تمرکز به وسیله یک عدسی یا آینه ای که در دستگاه تعیبه شده است در ضخامت بسیار کوچکی انجام می شود.

کاربردهای برش لیزر استنلس استیل

به طور کلی از مهمترین کاربردهای برش لیزر استنلس استیل می توان به استفاده گسترده از آن در صنایع زیر اشاره داشت:

  1. صنایع ساختمان سازی و معماری
  2. صنعت خودروسازی تولید مبلمان
  3. صنایع برق و الکترونیک
  4. صنایع بسته بندی و تبلیغات
  5. صنایع چوب
  6. ساخت جواهرات

برش لیزر استیل

مزایای استفاده از برش لیزر استنلس استیل

از مهمترین مزایای استفاده از برش لیزر استنلس استیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف پذیری: تنظیمات اولیه ای که برای برش فلزات انجام می شود کار پیچیده ای نبوده و به راحتی انجام می شود و همچنین پس از هر برش برای برش بعدی نیازی به تعویض ابزار و یراق نیست.
  • دقت بالا: دقت برش لیزر استنلس استیل در مقایسه با سایر روش های برش حرارتی با دقت بیشتری انجام می شود.
  • سرعت بالا: برش با این دستگاه بسیار سریعتر از سایر روش های دیگر است، لذا می توان در مدت زمان کمتری تعداد قطعات بیشتری را برش داد که این امر به صرفه جویی در زمان و هزینه ها کمک بسزایی می کند.
  • اتوماسیون: این دستگاه به صورت کاملا اتوماتیک بوده و دخالت انسانی بسیار کمی بر آن اعمال می شود، برای انجام کار معمولا فقط نیاز به یک اپراتور دارد.
  • برش بدون تماس: برش به وسیله پرتو نور بوده و هیچ گونه تماس اصطکاکی و مکانیکی وجود ندارد، بنابراین امکان استهلاک ابزار وجود ندارد.
  • تطبیق پذیری: برش لیزری فقط منحصر به فلزات نبوده و برای طیف گسترده ای از انواع مواد انجام می شود.

معایب استفاده از برش لیزر استنلس استیل

حال که با مزایای استفاده از برش لیزر استنلس استیل آشنا شدید لازم است در اینجا با چند مورد از معایب استفاده از این دستگاه آشنا شوید، یکی این است که این دستگاه بر خلاف سایر دستگاه های دیگر برای برش فلزات با ضخامت بالا مناسب نبوده و معمولا از آن برای برش فلزات با ضخامت زیر 30 میلیمتر استفاده می شود.

هزینه های اولیه این دستگاه بالا بوده و و نیاز به سرمایه گذاری اولیه بسیار زیادی است، علاوه بر این، برش به وسیله حرارت انجام می شود در زمان برش ممکن است گازها و دودهای خطرناکی متصاعد شود، پس ایمنی محیط کار و تهویه مناسب محیط از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

سخن پایانی

دستگاه برش لیزر استنلس استیل از پرکاربردترین دستگاه های برش فلزات بوده و دارای انواع مختلفی می باشد، این دستگاه کاربردهای بسیار زیادی داشته و از آن علاوه بر برش فلزات در صنایع مختلف دیگر نیز استفاده شده و از مزایا و معایب منحصربه فرد خود برخوردار است.

از مهمترین مزایای استفاده از آن می توان به سرعت و دقت بالا و استهلاک بسیار پایین قطعات آن اشاره نموده و از معایب آن می توان به انتشار گازهای آلوده در زمان برش و هزینه بالای تهیه این دستگاه اشاره کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست