جدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

برش لیزری

طرز کار دستگاه برش لیزر
برش لیزری

برش لیزری:در دنیای پر هیاهوی امروز هر محصول و خدماتی را که می‌بینیم برای راحت شدن زندگی و لذت بردن از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.برش لیزری نیز یکی از روش‌هایی است که با استفاده از دستگاه‌هایی خاص جهت ساخت وسایل و تجهیزات مورد نیاز ما ورد استفاده قرار می‌گیرد.در واقع این فناوری با استفاده از اشعه لیزر به برش، شکل‌دهی، حکاکی و فرم‌دهی متریال‌های مختلف در صنایع مختلف می‌پردازد.در ادامه این مقاله با برش لیزری و کاربردهای آن در صنایع مختلف آشنا می‌شویم.

برش لیزری چیست؟

برش لیزری یکی از فناوری‌های بسیار کاربردی در دنیای امروزی است که به ذخیره زمان، کاهش هزینه‌ها، سرعت در تولید، دقت در انجام کا و… کمک می‌کند.

لیزر Laser مخفف عبارت:

(light amplification by stimulated emission of radiation) می‌باشد که به معنای معنای تقویت نور با انتشار تشعشع تحریک شده می‌باشد.

منظور از برش لیزری این است که اشعه لیزر توسط دستگاه تولید کننده اشعه قوی بر روی  قسمتی از جسم و متریال مورد نظر تابانده می‌شود تا به واسطه قدرت اشعه متمرکز شده بریده ‌شود.

این برش می‌تواند به شکل‌های مختلف مانند ذوب، تبخیر، تصعید و یا با کمک نیروی فشار گاز انجام شود. در پایان، نتیجه سطحی بریده شده با کیفیت و دقت بالا است.

در واقع دستگاه برش لیزر از سه بخش اصلی شامل منبع انرژی، تقویت کننده و تشدیدگر تشکیل شده است.

انواع برش لیزی

همانطور که گفتیم منظور از برش لیزری برشی است که با استفاده از اشعه لیزر برای برش دادن متریال‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برش لیزری انواع مختلفی دارد که شامل برش لیزر گازی، برش لیزر شیمیایی، برش لیزر رادیواکتیو، برش لیزر جامد، برش لیزر فیبری و… می‌شوند.

اما در صنایع مختلف بیشتر از برش‌های لیزی گازی و برش لیزر جامد استفاده می‌شود.

برش‌ لیزی گازی یا لیزر CO2  بیشتر در برش‌کاری‌های صنعتی مانند فولاد، آلومینیوم، فولاد ضدزنگ، تیتانیم، کاغذ، موم، پلاستیک، چوب و پارچه به کار برده می‌شود.

از طرفی لیزر جامد که شامل لیزر YAG، لیزر جامد یون فلزی، لیزر Nd : YAG : ،  لیزر Er  و لیزر نئودیمیم  می‌شود، بیشتر برای برش و حکاکی فلزات و سرامیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خدمات و کاربردهای برش لیزی

صنعت پوشاک و برش چرم

دستگاه‌های برش لیزر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای برش انواع پارچه، چرم و نمد به حساب می‌آیند. این دستگاه‌ها با دقت بسیاری انواع طرح‌های برشی را بر روی لباس‌ها ایجاد می‌کنند. همچنین سرعت تولید آن‌ها نیز بسیار بالا می‌باشد.

 صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی به عنوان یکی از مهم‎ترین صنایع هر کشور نیاز به استفاده از فناوری‌های بسیار پیشرفته دارد.

در صنعت خودروسازی تنوع استفاده از قطعات مختلف با متریال‌های مختلف بسیار بالا است. از این رو در این صنعت دقت و اندازه قطعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یک اشتباه در اندازه یا شکل قطعات می‌تواند خطرات جبران ناپذیری ایجاد کند.

اینجا است که استفاده از یک فناوری که تمامی برش‌ها را به درستی انجام دهد، اهمیت پیدا می‌کند.

فناوری برش لیزری در خودروسازی با داشتن مزایایی مانند سرعت بالا، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از اتلاف مواد اولیه به حد چشمگیر،  کاهش انرژی مصرفی، عدم آسیب به متریال و… حامی و همراهی مطمئن برای این صنعت است.

صنعت چوب

حکاکی بر روی چوب و برش آن یکی از صنایع بسیار پرکاربرد است که کارهای مربوط به دکوراسیون داخلی، تزئینات مختلف، تابلوهای حکاکی شده، جعبه‌های چوبی، ساخت مبلمان، کابینت سازی، تولید قاب عکس و… در زیر مجموعه آن قرار می‌گیرند.

در واقع با دستگاه برش لیزر چوبی می‌توان تصاویر پیچیده و شگفت انگیزهنری را با یک سیستم لیزر بر روی انواع ام دی اف، فیبر، تخته سه لا، انواع چوب‌های درختان و…حک کنید یا برش دهید.

صنعت مبلمان

استفاده از دستگاه برش لیزری در صنعت مبلمان سازی نیز بسیار پرکاربرد است. این نوع از دستگاه‌ها با حکاکی و ایجاد برش بر روی متریال‌های مختلف ساخت مبلمان مانند چوب، فلز، پارچه، چرم، ام‌دی‌اف و… در زیباسازی و تسریع مراحل ساخت کمک شایانی کرد‌اند.

صنایع کشتی سازی

صنعت کشتی‌سازی یکی از صنایع مهم است که به دقت بالا در طراحی و ساخت نیاز دارد.

در واقع پس از طراحی یک کشتی نحوه ساخت آن به میان می‌آید. ساختی که نیاز به فناوری پیشرفته و دقت قابل توجهی دارد.

در ساخت کشتی‌ها صفحات فولادی و نحوه برش آ‌ن‌ها بسیار اهمیت دارد. در واقع این صفحات پرکاربرد، در صنعت کشتی سازی نیاز به کیفیت برش چند برابر نسبت به حالت معمول دارند.

برش با استفاده از فناوری برش لیزری برای ورقه‌های فلزی فولادی موجب کاهش ساعات کار، افزایش دقت، هماهنگی و برش با استحکام و مقاومت بالا می‌شوند.

ویژگی‌های صفحات فولادی در کشتی‌سازی قابل برش با دستگاه برش لیزری

  • دارای درزهایی با برش و جوش مناسب
  • عدم داشتن سرباره
  • نازک بودن لایه اکسید
  • دارای کیفیت برش بالا در سطح عمودی ورق

ساخت انواع تندیس

از دیگر کاربردهای برش لیزری می‌توان به ساخت انواع تندیس‌ها که به عنوان یادبود، نماد، هدیه در مناسبت‌های مختلف، وسایل تزیینی و… طراحی و لجرا می‌شوند، اشاره کرد.

برخی از انواع این تندیس‌ها شامل تندیس پلکسی گلس، تندیس حجمی، تندیس کریستال، تندیس فلزی، تندیس ترکیبی، تندیس چوبی و… می‌شوند.

  • تندیس فلزی

تندیس‌های فلزی انواعی از تندیس‌های ساخته شده با دستگاه لیزر هستند که متریال اصلی تشکیل دهنده آن‌ها فلز می‌باشد.

فلزاتی که برای ساخت این تندیس‌ها به کار برده می‌شوند معمولا شامل آهن، برنز، طلا، نقره و… می‌شوند.

در حقیقت این تندیس‌ها از کنارهم قرار گرفتن قطعات فلزی با ابعاد و اندازه‌های مختلف تشکیل می‌شوند و در نهایت یک شکل و مدل مشخص که معمولا نمادین است را می‌سازند.

توجه داشته باشید که ساخت تندیس‌های فلزی نیاز به نظارت افراد متخصص و حرفه‌ای دارد، از این رو توصیه می‌شود برای ساخت این تندیس‌ها حتما به مجموعه‌های معتبر مراجعه کنید.

 

  • تندیس حجمی (سه بعدی)

منظور از تندیس‌های حجمی، تندیس‌هایی است که دارای حجم و ضخامت به صورت سه بعدی هستند. در واقع از زوایای مختلف (تمامی زوایای 360 درجه) دارای ابعاد و حجم مشخصی هستند.

این تندیس‌ها معمولا بر پایه پلکسی گلس یا چوب می‌باشند.

از دیگر ویژگی‌های تندیس‌های حجمی می‌توان به سنگین بودن نسبت به سایر تندیس‌ها، سه بعدی بودن، استفاده از آلیاژ برنج، سرب، زاماک و… اشاره کرد.

  • تندیس پلکسی گلس

تندیس پلکسی گلس انواعی از تندیس‌های لیزری می‌باشد که به زمان ساخت کمترو هزینه کمتر نسبت به سایر نمونه‌ها احتیاج دارد.

تندیس‌های پلکسی گلس دارای تنوع رنگ زیاد و مقاومت و فرم پذیری بسیار بالایی نیز می‌باشند.

نحوه ساخت آن‌ها با دستگاه‌های برش لیزری به این شکل است که ابتدا قطعات پلکسی برش خورده، سپس روی هم مونتاژ شده و تندیس را تشکیل می دهند.

  • تندیس کریستال

تندیس کریستال یکی از انواع تندیس‌های پر کاربرد و پرطرفدار است که با ظرافت کامل به وسیله  دستگاه‌های برش لیزری ساخته می‌شود. در واقع این تندیس‌های زیبا از کریستال خالص و با تکنیک لیزری سه بعدی ساخته می‌شوند.

در این تندیس‌ها مدل و طرح مورد نظر با دقت کامل بر روی کریستال حک می‌شود به گونه‌ای که به دلیل شفافیت کریستال طرح سه بعدی به صورت کامل در آن دیده می‌شود.

  • تندیس ترکیبی

این نوع از تندیس‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست ترکیبی از دو متریال می‌باشند. متریال اصلی این نوع تندیس از پلکسی گلس بوده و سایر متریال‌ها مانند استیل و برنج  به سورت مسطح نیر در آن به کار برده می‌شود.

  • تندیس چوبی

ساخت وسایل چوبی از زمان‌های دور تا به امروز طرفداران خود را با قدرت تمام حفظ کرده است. تندیس‌های چوبی نیز این قاعده مستثنی نیستند.

این تندیس‌ها با استفاده از برش و حکاکی بر روی چوب ساخته می‌شوند و در جشنواره‌های مختلف یا در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساخت زیورآلات

برای ساخت زیورآلات با متریال‌های مختلف مانند طلا، نقره، استیل، تیتانیوم و… معمولا رعایت نکاتی مانند ارائه طرح قابل اجرا، ظرافت در اجرا، خلاقیت و… از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

خوشبختانه امروزه با اختراع  دستگاه‌های برش لیزری ساخت زیورآلات در شکل‌ها و طرح‌های متنوع و زیبا از و با دقت و سرعت بالا به راحتی امکان پذیز شده است. به گونه‌ای که رقابت در این حرفه را بسیار بالا برده است و طراحان را به فکر ارائه زیورالات خالاقانه واداشته است.

در واقع می‌توان گفت دستگاه‌های برش لیزری توانایی حکاکی و برش فلزات ظریف برای ساخت جواهر را دارند و این امکان را برای مخاطبان نیز فراهم کرده‌اند تا طرح مورد علاقه خود را در کمترین زمان به شکل زیورآلات داشته باشند.

استفاده در تبلیغات

صنعت تبلیغات یکی از صنایع رو به رشد است که با حرفه‌ها و خدمات مختلف در ارتباط است.

روش‌های مختلفی برای استفاده بهتر، دقیق‌تر، راحت‌تر و سریع‌تر از تکنیک‌های این صنعت وجود  دارد که یکی از آن‌ها استفاده از دستگاه‌های برش لیزر می‌باشد.

دستگاه‌های برش لیزر در صنعت تبلیغات برای ساخت انواع تابلوهای تبلیغاتی، اجرای گرافیک محیطی تبلیغاتی، ساخت پلاک و پنل، ساخت استند، ساخت و  حکاکی لوح تقدیر، تولید کارت ویزیت با برش لیزر و حکاکی، ساخت نمادها و لوگوهای یک برند خاص با استفاده متریال‌هایی مثل فلز، شیشه، چوب و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید هر کدام از موارد گفته شده در صنعت تبلیغات خود دارای زیر مجموعه‌هایی هستند که استفاده از برش لیزری در این صنعت را گسترده‌تر می‌کنند.

 ساخت سازه‌ها و عرشه‌های فولادی

در دنیای امروزی سازه‌ها و عرشه‌های فولادی از تجهیزات بسیار کاربردی هستند که در صنعت‌های مختلف و در ساختمان سازی از آن‌ها استفاده می‌شود.

عرشه‌های فولادی به دلیل سرعت اجرای بالا، ایمن بودن، عدم تخریب ناگهانی هنگام زلزله و… گزینه‌های بسیار مناسبی برای ساخت انواع سقف می‌باشند.

یکی از روش‌های ساخت سازه‌های فولادی استفاده از دستگاه‌های برش لیزر است که با دقت و سرعت بالا این کار را انجام می‌دهد.

ساخت وسایل خانه و تجهیزات ساختمان

از دستگاه‌های برش لیزری برای ساخت انواع وسایل خانه مانند کابینت، پایه نگه‌دارنده وسایل آشپزخانه، مبلمان، طراحی پارچه‌های کوسن مبلمان، ساخت کابین آسانسور، ساخت تابلوهای دکوراتیو و… استفاده می‌شود.

 کمک به ساخت نظم‌دهنده‌های کابل (سینی کابل)

سینی کابل یا نظم‌دهنده‌های کابل انواعی از تجهیزات صنعتی جهت افزایش ایمنی، نظم دهی و هدایت کابل‌ها و سیم‌های برق هستند که در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، صنعت نفت، صنعت گاز، صنعت پتروشیمی، انواع کارخانه‌ها و… استفاده می‌شوند.

از دستگاه‌های برش لیزری برای پانچ سینی کابل‌ها و شکل دهی به لبه‌های آن‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد دستگاه برش در صنایع پزشکی

صنعت پزشکی یکی دیگر از صنایع مهم است که استفاده از دستگاه‌های برش لیزری در آن رواج دارد.

در صنعت پزشکی دستگاه‌ها و تجهیزات بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که ظرافت و دقت در اجرای آن‌ها امری حیاتی است.

جالب است بدانید بعضی از لوازم و تجهیزات پزشکی قبل از این که این دستگاه‌‌ها وارد بازار شوند، امکان ساخته شدن را نداشتند اما با اختراع دستگاه برش لیزری و استفاده از برشکاری‌‌های لیزری امکان ساخت بسیاری از دستگاه‌ها و در نهایت انجام راحت‌تر درمان‌های پزشکی فراهم شد.

 کاربرد دستگاه برش لیزر در صنعت ساخت و تولید سرامیک و سنگ

ایجاد تنوع در طرح و مدل امروزه در صنعت ساخت و تولید سرامیک و سنگ به وفور دیده می‌شود.

دستگاه‌ های برش لیزری  به دلیل این که باید قطعات بزرگ و حجیم سرامیک را به قطعات کوچک‌تر تبدیل تبدیل می‌کنند و امکان حکاکی و اجرای طرح‌های مختلف را بر روی سرامیک و سنگ ایجاد می‌کنند، انتخابی مناسب و کاربردی در این صنعت محسوب می‌شوند.

برش سیلیکون

سیلیکون‌ها  پلیمرهایی کاربردی در دنیای امروز هستند که مصنوعات بسیاری از آن‌ها ساخته می‌شود.

این پلیمرها در برابر حرارت بالا و فرسودگی بسیار مقاوم هستند و کار با آن‌ها ساده است.

امروزه برای برش سیلیکون به شکل‌های مختلف یا استفاده از سیلیکون برای ساخت قطعات بسیار کوچک از برش لیزری استفاده می‌شود. این نوع برش درصد خطا را به حداقل می‌رساند و دقت و سرعت را به حد اکثر می‌رساند.

دیگر کاربردهای برش لیزری

به طور کلی برش لیزری انقلابی در دنیای امروزی محسوب می‌شود که بسیاری از نیازهای ما را به بهترین نحو تامین می‌کند.

از دیگر کاربردهای این خدمات می‌توان به استفاده در برش وسایل فلزی در تمامی صنایع، استفاده در صنایع ریلی، تولید ماشین‌آلات و تجهیزات برقی، استفاده در صنعت هواپیمایی، استفاده در ساخات تابلوهای دکوراتیو، استفاده در دکوراسیون داخلی و… اشاره کرد.

با ما در مرکز برش لیزری قائم در ارتباط باشید:

برای سفارش انواع صنایع و تجهیزاتی که توسط دستگاه‌های برش لیزری طراحی و اجرا می‌شوند، با ما در گروه صنعتی هنری قائم در تماس باشید.ما تمامی سفارشات شما را در منطقه پامنار و سایر مناطق تهران و شهرستان‌های مختلف ایران با قیمت مناسب و کیفیت بالا طراحی و اجرا می‌کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست